Fult?

DSC_0298_-1_redigeradgalleri

DSC_0348_-1_redigeradgalleri

DSC_0308_-1_redigeradgalleri

Vi som fotograferar, ser ofta på motiv med helt andra ögon, eller? Ta t.ex denna byggnad ovan, en byggnad som de flesta skyndar förbi och i bästa fall, slänger en blick på och utbrister -gud, så fult-  Jag kan förstå om man restaurerar upp någonting som förintar sig självt, men att riva och bygga nytt, ta bort historia, förstår jag inte.. Själv blev jag lyrisk och känner hur historia andas. Varför ska vi sudda ut det förflutna, varför ska allt vara vackert, pastell och purpur när verkligheten inte ser ut sådan…. Kan inte ”ting” ibland få vara ”fula”…. 

Fototriss

 

28 svar to “Fult?”

  1. Lasseivomma Says:

    Ja, fula men med något annat värde, samma tanke som i min triss denna vecka.

  2. Barbro S Says:

    Förfallet kanske ger ett fult intryck när man passerar men byggnaden är läcker och dina bilder är jättesnygga.

  3. cat Says:

    Skitsnygga bilder är det i alla fall!

  4. Jah Hollis Says:

    Hm, tycker mig ha sett det där lokstallet (eller vad det är) tidigare. Fina bilder och man kan väl hålla med om ditt resonemang. Fast det vore kanske inte så kul att ha det som granne.

  5. Mona Sweden Says:

    När jag har på mig mina ”kameraögon” blir jag också lyrisk över såna här byggnader. Men utan dessa ögon tycker nog de flesta att det bara ser trist och förfallet ut.

  6. Zandra Says:

    Din triss var ju helt gudomlig!

    Mästerfotograf!

  7. CamillasFoto.se Says:

    Inet alls fult! Skit snyggt!

  8. Hasse A Says:

    Morrn.

    Ful-snyggt, härliga bilder.

    Jag har en känsla av att om man låter det förfalla tillräckligt mycket så får man rivningstillstånd……

    Ha de bra.
    Hasse A

  9. Cecilia Artista Says:

    Riktigt fulsnygga hus. De har nog varit vackra innan de fick stå där och förstöras i stället för att rustas upp!

  10. Camilla Says:

    fult…men så vackert!!

  11. Margareta-Fotomix Says:

    Din bildsvit av den gamla tegelbyggnaden är sliten och försummad det är fult att ingen brytt sig om att bevara huset.
    Huset är i mina ögon vackert och gör sig bra i gråtoner. /Made

  12. vildhunden Says:

    Härliga ful-snygga svartvita fotografier på byggnader som sett ”bättre dar”. Min favorit blir nog ettan med de dramatiska molnen som verkligen lyfter fram byggnaden.

  13. Marie Carpe Diem Says:

    Precis så är det. Denna triss innehåller fula byggnader som i mina fotoögon är en guldgruva. Bra jobbat!

  14. LissenTo Says:

    Du har ögon för att se det vackra som andra anser fult!
    Supersnygg triss! Ha en skön söndag!

  15. Nilla Says:

    Fult? Nja, snarare vackert. Men det beror ju på hur man ser saker och ting, eller hur. Finns det egentligen något som är fult? Svårt ämne i dag.

  16. Majsan Says:

    På något sätt charmiga..

  17. Monkan Says:

    Jag skulle gjort som du 🙂 stannat och fotat. Läckra hus och fina bilder.

  18. Erik "Semlan" Says:

    Visst är lokstallarna lite skamfilade, men tidens tand gör ju gärna detta med äldre fastigheter. Så jag tycker som du gör Eva-Lena. Antagligen skulle det nog inte krävas allt för mycket arbete för att få huset/husen att må bättre. Jag gillar gamla fabrikslokaler och lager och stora garage som detta på första och sista fotot som förr inrymt ånglok (Visst är det väl så?). Tycker du lyckats bra med första fotot där du klippt in annan himmel ovanför taket (tycker mig ana en liten kant mellan tak och himmel…) 🙂 Skapar en tydlig skillnad mellan första och tredje fotot som i övrigt är rätt lika. Undrar om ett färgfoto hade visat på mer slitage och fulhet än de nu svartvita fotografierna? Har även mittenfotot med järnväg att göra? Kanske samma hus, men gaveln du fotograferat? Gillar ditt bearbetade foto överst, väljer det i din triss. Men jag tycker det är vackra foton. Hoppas det finns intresse att bevara lokstallet! 🙂 I mitt närområde Aspudden är det ett bad (som har över 80 år på nacken) som hotas av rivning. Jättetrist om det rivs, kulturhistoria som aldrig går att återskapa när det väl är rivet.

  19. thorgun Says:

    Fult? NÄ, sorry du har misslyckats fullständigt 😉

  20. Malin Says:

    Första bilden är min favorit! Såå fint med svartvitt, så egentligen tyckte jag inte alls att det var fult;)

  21. Anni Says:

    Nej nej nej, det där är inte fult – jag älskar den sortens gamla byggnader, jämför dem med nutidens plåtlådor!!!

  22. Nollan Says:

    Mycket vackra bilder. Är himlen i första bilden utbytt, ser lite onaturlig ut? Tycker nog bättre om de två nedre bilderna även om himlen där är utfrätt, tycker inte det gör något här. Och visst finns det mycket skönhet i det som av bara farten avfärdas som fult. Tror som du att när man har ”fotoögonen” på så ser man världen lite annorlunda. Söker perspektiv, utsnitt mm. Dagens bästa triss så här långt.

  23. Kerstin Says:

    Sorry, men för mig är det här så långt från fult man kan komma. Det bär en historia som kommer att försvinna om det får stå utan underhåll.
    Jag blir lika ledsen varje gång jag ser övergivna byggnader. Så synd att det får stå och förfalla för att sen rivas.
    Din triss är kanonfin.
    Ha det gott.

  24. Anneli Says:

    NÄ du…jag håller med Kerstin….så långt ifrån fult man kan komma! Husen är superläckra…dina bilder är snygga och den översta är till och med VANSINNIGT SNYGG!!!! Kan väl hålla med om kanten på husnocken men det stör inte mig! Men får du till den så är det SUPERVANSINNIGT SNYGGT! ;O))

    ha en fin dag!

  25. Maria Berg Says:

    Tanken är god, men om man går förbi en gamal förfallen fabrik dagligen och ser allt mer skräp och förrfall så hade jag i detta fall som jag går förbi sett att det försvann helt!
    Men fult kan bli vackert, ”Den fulla ankungen…”

    Min sko storlek är 40 med inlägg – ont i vader,
    mina vänner har ändrats lite beroende på flytt och var man befinner sig i livet men jag hoppas att jag är lyckligt gift även nästa år.

    Lycka till med ditt nya objektiv – blir kanske ett sådant jag också skall köpa in. MB

  26. ViDu Says:

    Jag tycker att sådana byggnader är riktigt fina. Gillar färgskiftningarna i teglet. Och den första bilden har en väldigt vacker himmel.

  27. anne-lie Says:

    Snygg triss som ju skulle vara ful;-))

  28. Marie Says:

    Haha..jag känner igen det där. Man tittar verkligen annorlunda på sin omvärld. Fina bilder med fin svärta.


Kommentera

